======================================

Terkini

_________________________________________________________________

Sunday, December 19, 2010

Apa Itu Matrikulasi?

Matrikulasi?
Matrikulasi adalah pembelajaran selama setahun atau dua tahun bagi pelajar lepasan SPM sebelum mereka melangkah ke program Ijazah di universiti.

Adakah Matrikulasi sama dengan STPM dan juga Diploma?
-Matrikulasi mengambil masa setahun atau dua tahun. Ia dikenali sebagai Program Satu Tahun dan Program Dua Tahun.
-STPM mengambil masa 2 tahun di sekolah (PRA U).
-Diploma pula mengambil masa 2 atau 3 tahun di universiti.
-Ada sesetengah silibus pelajaran di Matrikulasi sama dengan STPM dan Diploma.

Adakah kita akan dapat sijil selepas tamat matrikulasi?
Tidak. Matrikulasi tidak menganugerahkan sijil sebagaimana STPM dan DIPLOMA. Yang diberi nanti adalah slip peperiksaan. Slip ini tidak laku untuk mencari pekerjaan. Ia khas untuk kelayakan ke universiti dalam bidang bidang yang kita pilih kelak. Sijil STPM dan DIPLOMA laku untuk mencari pekerjaan.

Apakah pelajaran di Matrikulasi?
Matrikulasi mempunyai 3 kos. Kos Sains Hayat, Kos Sains Fizikal dan Kos Akaun.
Pelajaran teras Kos Sains Hayat: Biologi, Matematik dan Kimia.
Pelajaran teras Kos Sains Fizikal: Fizik, Matematik dan Kimia
Pelajaran Kos Akaun: Matematik, Akaun, dan Ekonomi.

Terdapat juga 2 lagi tambahan subjek pilihan kolej matrikulasi yang mesti diikuti. Jangan bimbang, ia tidak membebankan.

Adakah kaedah pembelajaran di matrikulasi sama dengan pembelajaran di sekolah?
Kuliah
Tidak. Ia berbeza. Matrikulasi mempunyai pembelajaran KULIAH dan kelas TUTORIAL. KULIAH adalah waktu pembelajaran topik yang baru. Kelas TUTORIAL adalah waktu mengukuhkan pemahaman pembelajaran di KULIAH tadi melalui buku latihan atau soalan dari pensyarah. Pada masa yang sama, setiap minggu ada kelas KO KURIKULUM. Yang pasti, masa di matrikulasi adalah PADAT. Anda perlu mengejar masa untuk mengulangkaji pelajaran.

Bagaimana markah setiap pelajaran dikira?
Markah dikira dalam bentuk Gred PNGK. Gred yang paling tinggi adalah 4 PNGK. PNGK dikira berdasarkan markah 0%-100% bagi setiap pelajaran (sama seperti sekolah). Cuma keputusan rasmi matrikulasi dalam bentuk PNGK.

Bagaimanakah pembelajaran di matrikulasi?
Bergantung kepada kelas kelas yang dibahagikan oleh pihak kolej. Secara amnya, kelas mula pukul 8 pagi dan tamat pada pukul 4 petang. Ada juga ruang masa rehat dan waktu belajar habis awal. Itu bergantung pada jadual anda. Lebih kurang 2 atau 3 'Assignment/homework' diberikan setiap hari.

Apa yang perlu dilakukan untuk mengekalkan Gred PNGK yang baik?
Anda mesti rajin. hargai masa, tidak boleh bertangguh dan tahu teknik belajar yang betul. Matrikulasi tidak sama dengan sekolah. Nota sendiri perlu ada dan mestilah teratur. Buatlah peta minda untuk setiap bab bagi subjek subjek yang dipelajari. Buat 'study group' sekiranya tidak faham sesuatu topik. Waktu malam adalah waktu yang sesuai mengulangkaji dan menyiapkan 'assignment/homework'. Terpulang kepada anda waktu mana yang anda selesa.

Apakah Gred PNGK yang baik?
3 PNGK ke atas. Yang paling baik adalah 4 PNGK (4 Flat).

Matrikulasi menyebabkan pelajar 'gila'?
Tidak. Apa yang saya sebut tadi, jika belajar dengan teknik yang betul, anda tidak akan rasa susah. NOTA SENDIRI YANG TERATUR perlu ada. Melainkan anda seorang yang genius. Terdapat pelajar matrikulasi yang genius, tidak perlu nota atau latihan yang banyak, mereka mampu mendapatkan gred PNGK yang baik. Tetapi, mereka minoriti. Fikirlah anda di dalam keadaan yang mana.

Tips lain untuk belajar?
Belajarlah mengikut 'learning objective/outcome'. Buat NOTA PETA MINDA berasaskan 'learning objective'. Dalam peperiksaan semester, lebih kurang 90% soalan dari 'learning objective/outcome' masuk dalam peperiksaan. Lagi 10% soalan kadangkala terkeluar dari silibus. Selalunya Gred PNGK akan turun sekiranya keadaan itu berlaku. Kertas soalan dibuat oleh pihak universiti, bukan kolej matrikulasi.

Tiada kehidupan seronok di matrikulasi?
Waktu Riadah dan Ko kurikulum
Sudah pasti ada. Bukan anda seorang yang mengalami masalah pelajaran di matrikulasi, orang lain juga turut bermasalah. Walaupun masa di matrikulasi agak padat, terdapat pelbagai aktiviti yang boleh dilakukan setiap hari untuk melepaskan stress. Tambah tambah lagi di hujung minggu. Jawatankuasa Pelajar dan kelab ko-k kerap menganjurkan pertandingan. Tapi, awas! Jangan sampai berlebihan sehingga selalu mengganggu waktu ulangkaji anda. Program dakwah dari masjid atau surau matrikulasi turut juga ada hampir setiap hari.

Apakah perbezaan Program Satu Tahun (PST) dan Program Dua Tahun (PDT)?
Pelajar Program Dua Tahun sebenarnya khusus kepada pelajar SPM yang memperoleh keputusan yang agak kurang baik. Pada masa yang sama, pelajar rayuan matrikulasi juga terus ditempatkan di PDT. Walaupun begitu, itu bukan syarat utama untuk menjadi pelajar PDT. Pelajar PST juga boleh menjadi pelajar PDT dengan mengemukakan rayuan. Tetapi, tindakan perlulah dilakukan awal semester 1. Bilangan pelajar PDT sebenarnya sangat sedikit dalam kolej matrikulasi.

Bagaimana kehidupan pelajar PDT?
Mereka lebih relaks berbanding pelajar PST. Jadual mereka tidak padat untuk tahun pertama. Pada tahun pertama, mereka mempelajari lebih kurang 50 % silibus pelajaran pelajaran PST. Apabila mereka masuk tahun kedua, mereka akan belajar mengikut sistem pembelajaran pelajar PST. Ramai di kalangan mereka mendapat PNGK yang baik untuk peperiksaan semester. Pelajar Kos Akaun juga lebih relaks walaupun mereka PST.

Bagaimana dengan pensyarah?
Ada yang ramah, baik, tegas dan garang. Bergantung.

Bercinta di Matrikulasi?
Selalunya keputusan anda akan hancur nanti. Elakkan.

Peperiksaan Semester
Sekiranya saya gagal (PNGK<2.00) dalam peperiksaan semester, apa akan terjadi?
Anda tidak berkelayakan masuk ke universiti (Peraturan Matrikulasi). Sekiranya PNGK anda melebihi 2.00, anda boleh mengulang program matrikulasi. PNGK yang melebihi 2.00 masih layak untuk permohonan universiti, tetapi anda mudah dapat kos-kos 'lelong'.Amatlah rugi sekiranya berlaku begitu. Orang lain boleh cemerlang, mengapa pulak kita boleh gagal?

Kesimpulannya?
Belajarlah bersungguh sungguh dan buat yang terbaik di matrikulasi. Anda perlu berkorban untuk 'Satu Tahun' sahaja bagi pelajar PST. Bagi pelajar PDT, tempoh masa adalah dua tahun. Kita hanya merancang, Allah yang menentukan. Yang penting, 'study smart, not study hard'. Mengulangkaji dengan menyelak buku atau nota pensyarah tanpa NOTA SENDIRI sebenarnya tidak berkesan di matrikulasi (begitu juga di universiti). Ia menyebabkan anda lebih tertekan. 3 pembelajaran berkesan adalah penglihatan, pendengaran dan penulisan nota.



*PERHATIAN, MULAI 2012, SISTEM PEMBELAJARAN DI MATRIKULASI SUDAH DIROMBAK. MUNGKIN SESETENGAH MAKLUMAT YANG BERITAKINI TULIS DI ATAS SUDAH TIDAK TEPAT LAGI DENGAN KEADAAN SEKARANG. SEBARANG INFORMASI LANJUT SILA HUBUNGI PIHAK MATRIKULASI.
TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA PENGALAMAN BERITAKINI DI MATRIKULASI.











23 comments:

.:: Zul ::. said...

mcmna la ang tpkiaq nk post psai mndalah ni..haha

Suara Maya said...

hahaha, ni sekadar info ntok membantu budak2 lepasan spm. Benda ni penting jgak. bagi depa ready awal2. :D

Mr.PinGu said...

teringat kehiduypan di matrikulasi sepuluh tahun lepas.. rindu sgt.. mg seronok di matrikulasi..

belajar mg padat tp kalau bersemangat mesti berjaya.. Syukur sy dulu rajin and dpt pngk 4.

now dh jadi lecturer di sebuah IPTA

Anonymous said...

matrikulasi mmg pilihan paling tepat... mmg sngat rugi klo x terime tawaran...

Anonymous said...

woo nice...nanti post pasal biotech bleh x?..hihi
1 lagi cerita la juga lepas matrix apa lagi laluan hidup...hehe

Anonymous said...

boleh tak mohon pst bebanding pdt... kerana saya dapat 2a 2a- 5b+ 1 c+... kerana saya sedang mengejar masa nie...

BeritaKini said...

sepanjang pengalaman saya, tak ade pelajar PDT yang akan mendaftar masuk PST. Sebab, kemasukan PDT adalah lewat sebulan dari PST. Bnyak subjek akan terlepas.

Namun, mungkin ada prosedurnya. Tak perlu mengejar masa. Usia bawah 30 an adalah usia untuk pembelajaran. Apbila saudara masuk ke tahun pertama degree nanti, saudara boleh lihat tak semua pelajar tahun pertama adalah berumur 19 tahun. Ade yang 20, 21, 24,25, 31 tahun pun ade. Ada yang lepasan STPM, Diploma, Pekerja Kementerian, Matrikulasi dan yng sudah berkawin beranak pinak pun. :)

Anonymous said...

sy ad dpt tawaran matriks bru2 ni..tp bidang sains. Wktu kt sekolah dlu sy amik sains tulen tp bla exam, result salu jer teruk. Jadi takot pulak nak masuk matriks pas bc artikel ni..huhu

Anonymous said...

klau pst nak tukar ke pdt camner....kena dftar sbg pst dlu ke bru tukar????

BeritaKini said...

Anony 25 April

Tak perlu takut. Saya dlu pun bukan seorang yang cemerlang dalam result SPM. Tapi kita boleh ubah masa depan kita di matrik. Pasti boleh, dengan ikut apa yang Beritakiny tulis di atas. Study Smart. Not all people are genius. Reading 10000 thousands page of book is nothing benefit if you do not do any smart notes. :)

Anony 27 April

Boleh tukar PST ke PDT. Yea, daftar dulu PST then tukarlah ke PDT. Tapi kena buat urusan awal2 la. seminggu selepas kemasukan macamtu.

Anonymous said...

belajar dimatrik sememangnya myeronokkan..^^

Anonymous said...

adakah sya layak untuk ryuan kedua bagi jurusan sains.
BM-A
BI-A
MATH-A
SEJ-A+
PI-A
AKAUN-A
BIO-B
PHY-C+
AD.MATH-C+
CHEM-D
layak.??terima kaseh.

BeritaKini said...

Saya tak berani cakap layak ataupun tidak, berdasarkan pengetahuan saya dari lecturer saya dahulu, matrikulasi lebih mengutamakan pelajar yang mendapat subjek sains B sekurang-kurangnya.

Saya hanya mampu menasihati, cuba dahulu buat rayuan. Jika dapat, mungkin pembelajaran PDT lebih sesuai dengan anda.

Hubungi Pihak Matrikulasi/Kementerian Pelajaran.

Anonymous said...

mengulang tu macam mana ye? saya dapat 2.0 untuk keseluruhan dua sem.. saya pst.. adakah sy akan belajar semula di pst, atau masuk sem 3 bersama pdt? mohon penjelasan

BeritaKini said...

PDT akan naik sem 3. dan awak akan bersama mereka nanti. Pembelajaran akan berulang seperti PST yg dahulu.

Saya beritahu berdasarkan pengalaman saya 3 tahun lepas. Mungkin sistem berbeza sekrang. Tapi saya rasa sama saja.

Atikah said...

Salam. Saya lepasan matrikulasi. Namun, result saya teruk, 1.99. Upu fasa 2 saya tak isi lagi kerana hanya degree saya yg ditawarkan. Saya nak ambil course science computer. Saya layak ke ke ijazah? Atau saya kene tunggu intake diploma? Intake diploma pada tahun hadapan. Saya buntu. Apa yg perlu saya buat?

BeritaKini said...

Terdapat dua pilihan di sini:

1) Anda perlu mengulang Matrikulasi untuk dapatkan pointer yang terbaik.

2) Masuk intake diploma pada tahun hadapan.

Untuk dapatkan kos sains komputer dengan pointer 1.99, saya rasa persaingannya agak sengit.Sangat sukar. Tapi, tak salah untuk mencuba. Tapi untuk intake diploma pun nnti, kena bersaing jgak dengan lepasan SPM nnti.

Saya harap awak dapat menjalani kebuntuan ini dengan baik.

Saya hanya mampu menolong memberi pendapat setakat ni saja, dari sudut akademik.

Kalau tidak berniat untuk sambung belajar lgi, boleh lah untuk berniaga/bekerja. isi borang S.P.A. Cuma lambat nak dpt keputusan. Susahlah sikit kalau zaman sekarang pencapaian akademik agak rendah. Sebab permintaan pekerjaan pun slalu hendak tengok pada sijik akademik dan pengalaman. kalau hendak berniaga, berniagalah betul2. Cari ilmu perniagaan.

Anonymous said...

Saya dapat pointer 2.0 di matrikulasi.. wajarkah saya mengulang?

Anonymous said...

kalau dapat pointer 2.1 boleh mengulang semula tak matrikulasi?

Anonymous said...

macam mane erkk nak mengulang matrik???wlopun result lepas lulus

ChooNanna said...

Macam kolej matrikulasi kedah je tempat Kat ats ni. Sedihny sbb tak dapat skor Kat matrik dulu.

Muhammad Ibnuraimy said...

KMK!!! rindu aih

Anonymous said...

Thank you. Sangat membantu. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Paling Popular

 

BeritaKini Design by Insight © 2009