Saturday, March 21, 2020

Bekerja di dalam shopping mall (Pusat Membeli-Belah)

Sebenarnya, anda beruntung apabila mendapat tawaran bekerja di dalam kedai di pusat beli-belah. Sebarang pekerjaan di dalam pusat membeli-belah kebanyakan memberi pendapatan yang stabil dan agak lumayan juga. Selain mudah untuk mendapat pelanggan berbanding kerja freelance, tempat untuk bersolat, makan, dan kemudahan tandas mudah untuk digunakan. Walaupun ada pusat membeli-belah yang sunyi, namun masih lagi terbaik untuk menjana pendapatan untuk bekerja secara part time. 

Ok Baik. Apakah jenis-jenis pekerjaan di dalam shopping mall?

Pekerja Sambilan dalam Kedai
Kebanyakan kedai dalam pusat membeli belah menawarkan kerja separuh masa, khasnya untuk pelajar yang mempunyai masa lapang. Lelaki mahupun wanita akan lebih mudah dan selamat untuk bekerja di dalam pusat membeli-belah kerana kawalan sekuriti yang terjamin. Pekerja sambilan dibayar mengikut harian atau kiraan jam. 

Pekerja Sepenuh Masa dalam Kedai
Sepenuh masa bermaksud mereka sudah bekerja melebihi 3 bulan minimum (subjektif) atau berdasarkan kontrak contoh 1 tahun. Kebanyakan mereka mempunyai pangkat yang tinggi seperti junior manager atau manager.

Cleaner
Jarang pekerjaan ini dibuka secara part time. Ini kerana, setiap pusat membeli belah sudah pun mempunyai kontraktor tetap untuk menguruskan hal ehwal kebersihan. Boleh dikatakan, pekerja cleaner adalah sepenuh masa.

--------------------------------------------------------------------------------------------
Anda memasang impian untuk kerja kerajaan suatu hari nanti? Dapatkan panduan TERBARU di sini.Klik Sini.


--------------------------------------------------------------------------------------------

JuruTeknik
Terdapat banyak department. Ada yang menguruskan hal ehwal lampu, aircond, dan sistem pendawaian elektrik. Juruteknik gajinya lumayan. Boleh cecah RM 2000 minimum setiap bulan.

Khidmat Pelanggan
Lokasi mereka di meja kaunter di pintu utama. Mereka wajib mengetahui lokasi mana-mana kedai di dalam pusat membeli-belah. Selain itu, mereka juga menguruskan hal aduan, melayan panggilan telefon, dan urusan parking kenderaan juga.

Sekuriti
Biasanya bangla atau nepal yang mengisi pekerjaan ini. Maklumlah, sistem kontrak dan murah untuk menggajikan mereka ini berbanding pekerja tempatan.

Bagaimana? Berminat? Boleh lah anda jalan-jalan di pusat beli-belah untuk tengok signboard kekosongan. Ada juga yang walk-in interview. Sediakan siap-siap resume on hand ya. Baju kena kemas dan sesuai untuk IV. Good Luck!



(z35W7z4v9z8w)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Paling Popular

 

BeritaKini Design by Insight © 2009