Monday, August 29, 2011

Aidilfitri di Somalia

0 comments
Somalia adalah sebuah negara yang penduduknya 99% beragama Islam. Kini, mereka menghadapi masalah yang paling besar dalam hidup mereka. Setelah 3 tahun hujan tidak membasahi bumi, puak-puak mereka berperang sesama sendiri, 3.6 juta orang berisiko kelaparan, 2.8 juta kanak-kanak berisiko mati dalam tempoh beberapa minggu lagi jika tidak mendapat bekalan makanan. Pada hari Aidilfitri menjelang, dentuman tembakan menjadi Muzik Lebaran.

Wednesday, August 10, 2011

Selesaikan sembelit dengan kurma

0 comments
Kurma sinonim dengan negara padang pasir seperti Arab Saudi dan Mesir. Di Malaysia pula, buah kurma sinonim ketika kedatangan bulan Ramadhan. Sebenarnya, amalan memakan buah kurma ketika berbuka puasa adalah baik kerana ia memberikan tenaga segera kepada tubuh. Fakta ini diakui sendiri oleh Prof. Shariza Abdul Razak, seorang pakar dietetik makanan USM.





Antara fakta-fakta menarik buah kurma:

1) Menghindarkan sembelit.
2) Membuang toksin (bahan beracun) dalam badan yang berkemungkinan menyebabkan kanser dalam saluran penghadaman terutamanya kolon (saluran pembuangan air besar)
3) Mengurangkan tekanan darah tinggi.
4) Mengurangkan risiko strok dan sakit jantung.
5) Berfungsi sebagai anti radang dan anti jangkitan.
6) Memberi perlindungan pada mata akibat daripada proses penuaan.
7) Penting untuk kesihatan kulit dan penglihatan.
8) Pesakit diabetes boleh mengambil buah kurma tetapi dalam bentuk sederhana. Ikut nasihat doktor. Buah kurma tinggi gulanya, namun ia selamat untuk pesakit diabetes kerana kurma juga mempunyai khasiat sampingan yang menstabilkan keadaan kandungan gula.
9) Mengurangkan paras kolesterol yang boleh menyumbang kepada penyakit jantung dan darah tinggi.

Langit dan bumi, perbezaan kemajuan sempadan US-Mexico (kemaskini)

0 comments

Klik untuk imej besar


Imbasan sempadan US-Mexico. Sebelah kiri adalah bangunan pusat rawatan kumbahan San Diego, Amerika Syarikat manakala sebelah kanan adalah Tijuana, Mexico. Walaupun keadaan bahagian Mexico nampak maju, tetapi peluang pekerjaan memang begitu rendah. Begitu juga dengan taraf hidup yang lain.  Disebabkan itulah penduduk Mexico paling ramai menjadi imigran dan penceroboh haram di Amerika Syarikat.

*Terima kasih pada pengunjung kerana sudi menegur kesilapan fakta pada posting yang lalu. 

Monday, August 8, 2011

Langit dan bumi, perbezaan kemajuan sempadan US-Mexico

2 comments
Klik untuk imej besar

Bagaikan langit dan bumi, itulah yang dapat dikatakan melalui gambar ini. Sebelah kanan adalah Amerika Syarikat manakala sebelah kirinya adalah Mexico. Memang tidak dapat dinafikan, Amerika adalah negara yang maju. Bercambah-cambah bangunan yang boleh dilihat dengan ketara. Sudah pasti peluang pekerjaan dalam gambar ini pun terlampau banyak. Tidak hairanlah ramai pendatang dan pelarian dari negara-negara Amerika Selatan selalu cuba membolosi sempadan ini.

Kenapa Obama menangis?

0 comments
Bukan sahaja Obama, malahan sesiapa sahaja pernah merasai tangisan. Tangisan adalah pelepasan emosi. Sekiranya anda rasa ingin menangis, anda patut melepaskan segala tangisan anda itu. Di sini ada beberapa fakta mengenai menangis.

1) Airmata tangisan yang disebabkan emosi sebenarnya mempunyai kandungan kimia yang berbeza berbanding airmata yang disebabkan gatal atau alergik terhadap sesuatu, contohnya bawang.

2) Menangis di tempat awam dianggap normal sehingga Revolusi Industri.

3) Saluran air mata pada lelaki lebih kecil berbanding perempuan.

4) Melalui airmata, terdapat satu hormone (bahan kimia dalam badan) iaitu prolaktin. Prolaktin lebih banyak kandungannya pada perempuan berbanding lelaki. Prolaktin juga bertindak dalam pemprosesan susu dalam badan wanita.

5) Di Jepun, masyarakat mereka membudayakan tangisan. Tangisan budaya ini dikenali sebagai "crying boom". Bermaksud, semua orang mahukan sedikit kesedihan dalam kehidupan mereka. Disebabkan itulah, kebanyakan drama-drama Jepun mengandungi unsur-unsur sedih untuk membuatkan penonton menangis.

Sunday, August 7, 2011

Barangan-barangan untuk bilik mandi anda

0 comments
Tidak lama dulu, Beritakini ada menulis tentang Hari Tandas Sedunia. Memang janggal nama hari itu. Tetapi besar faedahnya juga. Kali ini, BeritaKini berbicara mengenai barangan unik yang boleh diletakkan dalam bilik mandi anda.







Wanita murtad membebel di Twitter

0 comments
Difahamkan, wanita ini mendapat pendidikan di sekolah agama. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke UUM. Mukanya memang cantik paras rupa. Tapi, apakan daya, beliau gagal menjaga imannya. Lihat saja bebelan beliau di twitternya, memang kurang ajar.


Bacaan selanjutnya di sini.

Tidak perlu hairan mengapa pelajar sekolah agama boleh terlibat dalam gejala murtad dengan mudah. Pelajar sekolah agama juga boleh berhadapan tekanan gaya pendidikan yang keras. Lalu, mereka memberontak setelah keluar dari alam persekolahan. Salah satunya mungkin terjerumus seperti Mak Cik Hajar di atas.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Paling Popular

 

BeritaKini Design by Insight © 2009