Friday, July 22, 2011

Jangan risau bayi tidak tonton BabyTV

Baru-baru ini, ASTRO telah memperkenalkan satu saluran baru iaitu BabyTV. Tujuannya untuk mendidik golongan-golongan bayi di awal usia. Maka berusahalah golongan-golongan ibu mengharapkan bayi mereka duduk tercegat di hadapan TV. Sebabnya, untuk mendapat pendidikan sampingan di awal usia. Manalah tahu, bayi-bayi ini akan lebih pandai apabila meningkat dewasa.

Satu perkara yang perlu golongan ibu tahu, bayi yang baru lahir hanya akan dapat melihat sejauh 10 inchi sahaja. Penglihatan mereka akan bertambah baik sehinggalah mereka mencecah umur 7-8 bulan. Pada usia 7-8 bulan, penglihatan mereka sama dengan penglihatan orang dewasa. Jadi, apabila bayi yang berumur bawah 8 bulan tidak mahu menonton BabyTV, janganlah terlampau bimbang. Penglihatan bayi masih lagi kabur untuk jarak jauh. Disebabkan itulah mereka tidak tertarik dengan BabyTV dan juga rancangan televisyen kartun yang lain.

Apabila mereka dapat melihat dengan sempurna seperti orang dewasa, maka mereka akan tertarik pada kartun dan animasi bergerak. Kesemua ini berlaku kerana perkembangan saraf yang berlaku dalam otak.

*Sentuhan didikan ibu juga penting.

1 comments:

KyRe@tiF said...

betul..betul..betul

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Paling Popular

 

BeritaKini Design by Insight © 2009