Sunday, November 28, 2010

2012: NASA Menyangkal Kewujudan Planet Nibiru

Temubual bersama David Morrison, seorang saintis veteran di NAI (sebuah agensi gabungan NASA).

2012 telah dianggap sebagai tahun keramat bagi dunia Barat sekarang. Tahun ini dikatakan akan berlaku bencana besar yang boleh membawa kepada kehancuran Planet Bumi. Namun begitu, kesemua persoalan dan anggapan mengenai tahun kiamat pada 2012 telah dijawab oleh jawapan saintifik Dr Morrison. Berikut adalah pertanyaan dan jawapan yang diberikan oleh beliau.

Apakah sebab yang membuatkan satu ramalan bahawasanya dunia akan kiamat pada tahun 2012?

-Ramalan ini bermula apabila satu planet yang bernama NIBIRU sedang menuju ke bumi. Zecharia Sitchin, seorang penulis buku fiksyen (pada tahun 1976) telah mendakwa dirinya mampu menterjemahkan dokumen purba orang Sumeria pada zaman Mesopotamia. Melalui penterjemahan dokumen terbabit, dia mendapati terdapat satu planet yang bernama Nibiru sedang mengelilingi matahari selama 3600 tahun.

-Salah satu cerita dongeng orang Sumeria dalam dokumen purba mereka adalah lawatan makhluk asing dari ketamadunan Anunnaki. Kemudian, Nancy Lieder yang MENDAKWA dirinya seorang ahli fizik menyatakan satu planet tidak berpenghuni sedang menuju ke bumi. Perlanggaran planet Nibiru dan Planet Bumi telah diramalkan pada tahun 2003. Tetapi, tiada apa pun yang berlaku. Kemudian, tarikh ramalan berpindah ke tahun 2012.

-Setelah itu, fakta dari orang Sumeria dan Nancy Lieder diputar belitkan bersama kalendar Kaum Maya, yang mengatakan dunia akan kiamat pada 21 Disember 2012.

Orang Sumeria adalah di antara golongan terawal pencetus ketamadunan yang agung, mereka telah meramalkan dengan tepat kedudukan astronomi termasuk kewujudan planet Uranus, Neptun dan Pluto. Jadi kenapa kita tidak boleh mempercayai ramalan mereka?

-Sebenarnya nama Nibiru terdapat dalam kisah kisah dongeng dan puisi ketuhanan orang Sumeria. Kemudian, dengan tokok tambah dari Zecharia Sitchin, ramai mempercayai terdapat planet bernama Nibiru di luar sana. Zecharia Sitchin adalah seorang berpelajaran tinggi, disebabkan itulah ramai yang mempercayainya pada tahun 1976.

-Sememangnya Orang Sumeria pada zaman Mesopotamia telah mencipta ketamadunan yang agung. Dari amalan pertanian sehinggalah ke kehidupan 'urban', kita tidak boleh nafikan itu. Tetapi, mereka sebenarnya tidak tahu langsung mengenai astronomi dan kewujudan planet di luar sana. Ilmu astronomi sebenarnya berkembang 2 milenium selepas keagungan ketamadunan orang Sumeria. Jadi, sememangnya orang Sumeria tidak tahu langsung mengenai astronomi. Yang mengatakan orang Sumeria pakar dalam bidang astronomi adalah satu imaginasi dan teori Zecharia yang tiada asas.

Bagaimana Dr Morrison menyangkal kewujudan Nibiru yang telah ditemui pada tahun 1983? Ia telah menjadi tajuk popular akhbar ketika itu. Waktu itu, NASA menggelarkan planet itu sebagai Planet X, Xena, dan Eris. Tiga nama kesemuanya.

-Satelit NASA bernama IRAS sebenarnya mampu mencerap objek infra merah, tetapi setakat ini tiada maklumat mengenai kewujudan Planet Nibiru ataupun Planet X.

-Secara ringkasnya, IRAS mencerap 350000 objek infra merah, dan pada awalnya kesemua objek ini masih lagi tidak boleh dikenalpasti.

-Jadi, mengenai Planet X, ia hanyalah satu khabar angin yang dicetuskan oleh artikel saintifik yang diterbitkan dalam Astrophysical Journal Letters yang bertajuk “Unidentified point sources in the IRAS minisurvey” Ia membincangkan objek objek yang tidak dapat dikenalpasti dalam IRAS.

-Pada tahun 1987, secara sahihnya melalui kajian IRAS, tiada planet ke sepuluh di luar sana yang bernama Planet X ataupun Nibiru yang digembar gemburkan pada tahun 1983.

*Maklumat di atas berdasarkan perspektif saintifik.

4 comments:

Anonymous said...

This аrticlе is genuinely a goоd one it helрs new inteгnet useгs,
whο are wiѕhing іn favor of blogging.



Also visit mу web site :: chatroulette

Anonymous said...

Τhis aгticle is genuinelу а gοоd
one it hеlρs new inteгnеt userѕ,
ωhο arе wishing in favor οf blogging.


Аlsо vіѕit my blog poѕt chatroulette
My web site - chatroulette

Anonymous said...

Woω that was unusual. I just ωrote an reаlly long comment but аfter I clickeԁ submit my сomment
ԁiԁn't show up. Grrrr... well I'm not writing all that over agаin.

Anуwаy, јust wаnted to say superb blog!


My web ρage: dating sex

Anonymous said...

Hi, Neat post. There is an iѕsuе togеthеr ωith уour web
sitе in web exploreг, coulԁ сheck this?
IE nonеtheleѕs iѕ the marketрlaсe leaԁer and a
huge еlement of peoρle wіll οmit уоur
еxсellent ωritіng beсause
of this prοblem.

Fеel fгeе to surf tο my site
- random chat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Paling Popular

 

BeritaKini Design by Insight © 2009