Wednesday, January 20, 2010

Wajahnya Berbulu

Bagi manusia, bulu seringkali dikaitkan dengan persepsi kematangan. Dari hujung kepala sehinggalah ke hujung kaki, setiap inci seluruh badan dlitupi bulu iatu bulu roma dan lain lain lagi.
Namun bagi seorang kanak kanak India, bulunya menjadi perhatian ramai. Ini kerana, bulunya bukan sahaja tumbuh lebat di anggota kaki dan tangan seperti kebiasaannya tetapi tumbuh juga dengan begitu ekstrem di mukanya. Menurut ibu bapanya, bulu di mukanya memang tumbuh sejak lahir lagi, ianya semulajadi.
Baru baru ini, doktor doktor dari Amerika Syarikat dan seorang doktor tempatan India telah merawatnya untuk menghilangkan bulu tersebut menggunakan laser dan hasilnya memberangsangkan. Dengan itu, mereka menyifatkan kes yang berlaku kepada kanak kanak ini adalah satu kes yang baru dalam dunia genetik. Hipotesis awal telah dibuat menyatakan pertumbuhan bulu yang ekstrem di muka kanak kanak ini disebabkan oleh kecacatan struktur genetiknya (salah satu kromosomnya sendiri). Namun itu masih lagi hipotesis,kesimpulan yang tepat belum dibuat lagi kerana kajian masih lagi diusahakan. Apatah lagi hipotesis tersebut bercanggah dengan pendapat pakar genetik yang turut terlibat dalam kajian tersebut.
Sekiranya kajian terhadap sindrom ini berjaya, beribu ribu orang akan mendapat manfaatnya. Segala penyakit yang berkaitan dengan pertumbuhan bulu yang luarbiasa dapat diubati dengan mudah.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Paling Popular

 

BeritaKini Design by Insight © 2009