Monday, November 2, 2009

2012

0 comments

Bulan November nanti pawagam Malaysia akan menayangkan filem yang menarik perhatian iaitu 2012. Iklannya begitu menarik dengan kecanggihan grafik yang dicipta oleh Columbia pictures.

Kesimpulan yang dapat dibuat daripada filem ini ialah kiamat pada tafsiran barat. Apa yang silapnya dalam filem ini, di penghujung cerita (mengikut sinopsis dalam internet) ada manusia yang terselamat daripada peristiwa kiamat ini. Manusia terselamat di hari kiamat? Mustahil! Dan seperti biasalah Amerikalah yang dianggap penyelamat dunia dalam mengharungi hari kiamat.

Beralih kepada peristiwa kiamat yang kononnya berlaku pada 2012. Seluruh paderi paderi sedunia telah pun bersepakat sebelum ini bahawasanya kiamat akan berlaku pada 2012. Hujah mereka bersandarkan juga pada konsep archaeastronomy, mitologi dan numerologi pembinaan serta cabang cabang sains yang lain yang diramal para saintis.

Persoalan yang bermain di fikiran, apakah yang menyebabkan Barat meramalkan 2012 adalah hari kiamat? Bagi sudut pakar agama iaitu paderi paderi, mereka menjadikan Kalendar Maya (Mayan Calendar) sebagai rujukan. Ringkasnya, kalendar Maya ini adalah kalendar yang di gunakan pada zaman ketamadunan pra Columbia. Kalendar ini dianggap unik kerana boleh meramal beberapa peristiwa dengan tepat seperti penenggelaman Kota Atlantis dan beberapa siri peperangan yang berlaku. Namun tidak semuanya tepat. Apa yang pasti, Kalendar Maya telah menetapkan hari penghujung dunia akan berlaku pada tahun 2012.

Menurut sudut sains, para saintis barat dari agensi angkasa seperti NASA menjangkakan terdapat satu asteroid yang besar di angkasa lepas akan menghempas bumi pada tahun 2012. Mengapa 2012? Mereka meramalkannya mengikut kaedah cabang cabang matematik. Dan menurut sumber yang tidak pasti, satu planet yang baru dijumpai bernama planet X NIBIRU juga akan bergeser dengan bumi pada tahun yang sama. Sebenarnya ini hanyalah ramalan dari Nasa dan pihak pihak tertentu.

Dalam ajaran Islam berpandukan Al Quran dan As Sunnah, tidak terdapat pun ayat-ayat Al Quran atau pun Assunnah yang menyatakan secara jelas mengenai tarikh hari kiamat kerana ianya disembunyikan Allah S.W.T sebagaimana Allah menyembunyikan malam Lailatul Qadar pada bulan ramadhan. Hikmahnya, Allah ingin hambanya beribadah semaksimum mungkin kepadanya setiap masa bukan pada saat saat akhir. Cuma yang dinyatakan dalam Islam bahawasanya Hari Kiamat akan jatuh pada hari Jumaat sahaja. Tetapi tarikhnya tidak dapat diketahui makhluk Allah S.W.T. Hanya Allah yang Mengetahui. Tarikh yang diuar-uarkan para paderi seluruh dunia itu juga sebenarnya jatuh juga pada hari Jumaat, iaitu 21.12.2012. Tapi, tidak semestinya. Apatah lagi tanda tanda kiamat besar pun belum muncul lagi.

Mungkin filem 2012 ini tidak disekat Lembaga Penapisan Filem kerana ianya tidak berunsurkan agama yang keterlaluan secara jelas yang boleh memesongkan aqidah. Jadi apa yang diharapkan ummat Islam tidak mudah terpedaya dengan ramalan hari kiamat pada tahun 2012 kerana hak penentuan hari kiamat adalah hak mutlak Allah S.W.T. Mungkin hari kiamat jatuh pada minggu ini, siapa tahu? Allah Maha Kuasa dan Maha Mengetahui.

Tetapi, terdapat juga satu pendapat para saintis barat yang menyatakan 2012 bukan tahun kiamat tetapi berlaku perubahan besar besaran dari sudut sains dalam alam ini untuk memasuki era baru. Bumi akan memasuki zaman emas dari zaman besi iaitu sekarang. Benarkah begitu?? Hanya Allah Yang Mengetahui.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Paling Popular

 

BeritaKini Design by Insight © 2009