Friday, July 31, 2009

Ummat Islam kurang bernas.

Saban hari, kita lihat teknologi masakini sudah berpihak kepada orang Kristian atau lebih senang kita khususkan Yahudi. Contohnya, telefon bimbit. Penciptaan telefon bimbit seperti NOKIA sudah mempengaruhi masyarakat dunia untuk membelinya, termasuklah masyarakat ISLAM.






****************************************************************************







(Walaupun ketinggalan zaman namun
kemurahannya lebih menarik perhatian ummat
Islam untuk membelinya
)


Walaupun begitu, ummat Islam tidak berdiam diri malah mereka sendiri pun sudah mula mencipta dan memasarkan telefon bimbit ciptaan Ummat Islam untuk menyedarkan masyarakat Islam yang setiap wang pembelian telefon bimbit atau teknologi lain sebenarnya disalurkan kepada Tentera Israel untuk menakluki Baitulmaqdis.

Namun sejauh mana kecerdikan strategi Ummat Islam dari sudut teknologi, khususnya telefon bimbit. Syarikat-syarikat yang mencipta dan memasarkan telefon bimbit islamik ini lebih mementingkan keuntungan. Lihatlah, telefon bimbit islamik berharga lebih RM 300. Persoalannya, untuk siapakah telefon bimbit ini dijual? Agaknyalah, siapa yang ingin membelinya? sudah tentu orang berada. Orang miskin ynag kumpulan majoriti pula masih membeli NOKIA 3310, 3315 kerana ianya murah 2 kali ganda dan sesuai dengan kemampuan mereka. Salahkah jikalau mencipta telefon bimbit islamik yang fungsinya ringkas seperti Nokia 3310 dan 3315? Pastinya, ramai yang akan membelinya didorong pula dengan sikap sayangkan penjanaan kewangan bagi UMMAT ISLAM itu sendiri. Tak semestinya telefon islamik mesti ada aplikasi 30 juzuk Ayat Quran, Aplikasi Azan, mp3 dan video. Aplikasi rin
gkas pun tidak mengapa asalkan ummat Islam yang miskin secara majoritinya mampu membeli telefon bimbit tersebut. Barulah ada sokongan terhadap barangan buatan orang Islam dan pada masa yang sama dapat menyaingi telefon bimbit keluaran Yahudi.

Ini tidak, letak harga yang melambung tinggi, orang Islam pun terpaksa berfikir 2 kali. Bila terpaksa berfikir 2 kali, ada pula orang berkata "Demi umat, mahal pun tidak apa".

Mahal itu yang sebenarnya bermasalah. Fahami status Umat Islam masakini yang majoritinya seluruh dunia ini miskin. Hendak orang Islam membeli telefon bimbit islamik, tapi letak harga melambung yang melampaui kemampuan kewangan umat Islam yang semakin terhimpit dengan tekanan ekonomi sekarang ini. Situasi di atas dikhususkan kepada strategi umat Islam di Malaysia.

Artikel ini bukan untuk menghina usaha usaha orang Islam untuk menyaingi sains dan teknologi orang Yahudi, tetapi tidak berpuas hati dengan cara atau kaedah yang digunakan.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Paling Popular

 

BeritaKini Design by Insight © 2009